Autobanden zoeken
Afspraak maken
Onderhouds­offerte

Onderhoudsofferte

Het aanvragen van een onderhoudsofferte bij Premio biedt transparantie, professionele service, kostenbesparing op de lange termijn, garantie en gemak. Het is een verstandige keuze om ervoor te zorgen dat je voertuig goed wordt onderhouden en om onverwachte problemen te voorkomen.

Europees bandenlabel

Het vernieuwde Europees bandenlabel biedt de consument belangrijke informatie over de veiligheid en milieu aspecten van een band. Het kan u. indien u nieuwe banden zoekt, helpen banden te vergelijken op basis van drie criteria: brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek, en extern geluid. Daarnaast is het sneeuwvlok-symbool en ijssymbool nu opgenomen op het label om aan te duiden of de band voldoet aan eisen voor een winterband.

Tientallen prestatiecriteria, zoals o.a. remgedrag op een droog wegdek, handling en slijtvastheid, zijn niet in het bandenlabel opgenomen. En natuurlijk is slijtage van banden voor een groot deel toe te schrijven aan het gebruik.

De juiste band en bandenlabel kan zeker bijdragen aan het milieu en uw rijplezier!

De medewerkers van Premio adviseren u graag aan de hand van de labels en uw persoonlijke wensen en eisen!

 

Brandstofefficiency

Wist u dat banden tot 20% van het brandstofverbruik van uw voertuig voor hun rekening nemen? Banden met een hoge brandstofefficiëntie leveren u meer kilometers per tank en een lagere CO2-uitstoot. De rolweerstand van een band kan verschillen door het voertuigtype, de weersomstandigheden, het soort wegdek en de bandenspanning.

Wat maakt een band brandstofefficiënt?

Eenvoudig gesteld vereisen brandstofefficiënte banden minder energie om te rollen. Dat leidt uiteindelijk tot een lager verbruik van brandstof.

  • Rolweerstand is de weerstand die een band ondervindt bij het raken van de grond
    Minder rolweerstand = minder energie nodig om een band te laten rollen = minder brandstofverbruik
  • Rolweerstand wordt in een labopstelling gemeten bij een temperatuur van 25 graden Celsius
  • De rolweerstand vertegenwoordigt ongeveer 20% van het brandstofverbruik van een auto tussen de beste en de slechtste klasse bedraagt het verschil in brandstofverbruik 7,5%

 

Hoe wordt brandstofefficiëntie ingedeeld?

Brandstofefficiëntie is op het bandenlabel ingedeeld in klassen van A tot E op een kleurgecodeerde schaal. Het verschil in verbruik tussen twee klassen kan oplopen tot 0,15ltr/100km.

 

Premio Bandenlabel - Brandstofefficiency

Grip op nat wegdek

Banden met een hoge grip op nat wegdek stoppen sneller op natte wegen dankzij een kortere remafstand. De grip van een band op nat wegdek kan verschillen door het voertuigtype, het soort wegdek of de weersomstandigheden.

 

Wat is grip op nat?

De EU-index focust op slechts één aspect, namelijk het remvermogen op een nat wegdek.
‘Grip op nat’ is het vermogen van de band om ook in natte omstandigheden grip te houden.

Afhankelijk van de testmethode wordt grip gemeten door:

  • De remprestaties op een natte ondergrond (remmen van 80 km/u tot 20 km/u)
  • De frictie tussen het wegoppervlak en de band bij 65km/u (Skid Trailer test)

In de praktijk kan bij een noodstop het verschil in remafstand, tussen de beste en slechtste band, oplopen tot 30%. Bij 80km/h betekent dat een verschil in remafstand van meer dan 18 meter!

 

Hoe wordt grip op nat ingedeeld?

Op het bandenlabel wordt “grip op nat” ingedeeld in klassen A tot en met E: A = hoogste klasse en E = laagste klasse. In een noodsituatie kunnen enkele meters een groot verschil uitmaken. Als een personenwagen een noodstop maakt bij 80 km/u, zal een band met labelscore A gemiddeld dus 18 meter sneller stoppen dan een band met labelscore E!

 

Premio Bandenlabel - Grip op nat wegdek

Extern afrolgeluid

Een deel van het geluid van een voorbijrijdende auto is afkomstig van de banden. Door een band te kiezen met een goede geluidsindex kunt u de impact van uw rijdende auto op de omgeving verminderen.

 

Wat wordt er gemeten door de Europese geluidsindex?

De Europese index meet het externe geluidsniveau van de band in decibels. Omdat slechts weinig mensen vertrouwd zijn met decibelwaarden, wordt op het bandenlabel ook een luidspreker met A, B of C afgebeeld om duidelijk te maken hoe luidruchtig een band is. De combinatie van waarden geven aan hoeveel geluid een band maakt als hij in contact komt met het wegdek. Het profiel van de band (m.n. de plaasting van de profielblokken) heeft een grote invloed op het rolgeluid dat de band produceert

 

Het externe rolgeluid wordt dus uitgedrukt aan de hand van 2 parameters:

  • een waarde in decibel
  • een pictogram met A (minstens 3db beter dan limiet), B (tot 3db beter dan limiet) of C (voldoet niet aan limiet)

 

Extern en intern afrolgeluid

Voor EV is intern geluid belangrijk! Let dus op dat er geen direct verband is tussen extern (buiten de auto) en intern (in de auto) afrolgeluid van banden. Een lagere labelwaarde betekent dus niet per definitie dat het stiller wordt in de auto. Een ‘stille band’ zorgt voor minder geluid naar de omgeving.

 

Premio Bandenlabel - Extern afrolgeluid

Grip op sneeuw en ijs

Op het vernieuwde bandenlabel is de vermelding van het sneeuw- en ijssymbool toegevoegd voor banden die zo’n symbool hebben.

 

Sneeuwsymbool

Het sneeuwvlok bestaat uit een ijskristal met 3 bergtoppen. Voor banden met het sneeuwsymbool geldt dat ze voldoen aan de in VN/ECE-regelement nr.117 genoemde minimumsneeuwgrip-indexwaarden en geschikt zijn voor gebruik bij hevige sneeuwcondities.

 

Het sneeuwsymbool is te vinden op winterbanden en veel allseason banden. In landen waar winterbanden verplicht zijn in bepaalde perioden, voldoet een band met sneeuwvlok.

 

IJssymbool

Voor personenautobanden (C1) geldt dat de prestaties inzake grip op ijs moeten voldoen aan ISO-norm 19447. Voor lichte (C2) en zware bedrijfsautobanden (C3) is er nog geen geschikte testmethode voor grip op ijs. Het ijssymbool kan daarom voorlopig alleen op labels voor personenautobanden worden vermeld.

Banden met het ijssymbool zijn geschikt voor gebruik bij zeer hevige sneeuw- en ijscondities. Banden met een ijssymbool worden niet standaard in de Benelux verkocht.

 

Premio Bandenlabel - Grip op sneeuw en ijs

QR code

Op het vernieuwde bandenlabel is een unieke QR-code vermeld welke u nog meer inzicht geeft in de band. Deze code leidt u direct naar de Europese Product Information Sheet van de betreffende band.

 

Product Information Sheet

Op deze link vindt u nog extra informatie over de geselecteerde band zoals:

  • Start datum van de productie van dit merk en type band.
  • Eventuele einddatum van de productie van dit merk en type band.
  • Exacte type naam

Voor meer informatie of toelichting kunt u terecht bij onze banden specialisten.

 

Premio Bandenlabel - QR code

Waar vindt u het bandenlabel?

Het is wettelijk verplicht om de informatie van het Bandenlabel bij de verkoop van een band te vermelden. U kunt de labelscore van alle banden opzoeken op onze website.

Beperkingen van het bandenlabel

Het label is geen kwaliteitslabel dat alle relevante prestatiecriteria van banden omvat. Het label heeft niet de intentie kwaliteitscontroles (die uitgevoerd worden door gespecialiseerde laboratoria) of informatie van fabrikanten of anderen (bijvoorbeeld autobranche verenigingen) te vervangen, die een breder scala aan criteria gebruiken om banden te karakteriseren. Onafhankelijke testinstanties (TÜV SÜD Automotive, Dekra,…) en test-magazines (ADAC, Auto Zeitung, AMS,…) voeren veeleisende en geavanceerde bandentesten uit. Tijdens die testen analyseren zij gemiddeld 15 verschillende prestatiecriteria

Bij de ontwikkeling van een nieuwe band houden fabrikanten als o.a. Goodyear rekening met meer dan 50 prestatiecriteria.

Enkele belangrijke criteria die niet op het bandenlabel voorkomen zijn aquaplaning, stabiliteit, kilometrage, eigenschappen op droge weg

Winterbanden worden niet getest in echt koude omstandigheden, maar zijn wel ontwikkeld om goed te presteren op sneeuw en ijs, en bij temperaturen onder de 7 graden Celsius.