Autobanden zoeken
Afspraak maken
Onderhouds­offerte

Onderhoudsofferte

Het aanvragen van een onderhoudsofferte bij Premio biedt transparantie, professionele service, kostenbesparing op de lange termijn, garantie en gemak. Het is een verstandige keuze om ervoor te zorgen dat je voertuig goed wordt onderhouden en om onverwachte problemen te voorkomen.

Bandencheck

Goede banden geven u, en uw auto, grip op de weg!

Wanneer uw profieldiepte niet meer in orde is, kan dat erg gevaarlijk zijn. Laat daarom uw banden regelmatig controleren. Is uw profieldiepte niet in orde? Dan helpt Premio Banden en Autoservice u graag verder.

Hier vindt u alle informatie over het belang van banden profielen en minimale profieldiepte van banden.

Waarom is een bandenprofiel belangrijk?

Wanneer uw band versleten is, heeft u een langere remweg en dat is erg gevaarlijk. U komt namelijk minder snel tot stilstand. De banden van uw voertuig zijn het enige contact met het wegdek, dus van essentieel belang voor uw veiligheid.

Aquaplaning
Doordat de groeven op de band minder diep zijn, kan ook het water minder goed afgevoerd worden. Hierdoor kan eventueel sneller aquaplaning ontstaan. Uw auto glijdt dan over het wegdek en u bent tijdelijk de controle over uw auto kwijt.

Wettelijk minimale profieldiepte
Bovendien is het in Nederland wettelijk verplicht om een minimale profieldiepte van 1,6 millimeter te hebben. En de boete die daar op staat is niet gering. Nog een reden om er voor te zorgen dat uw banden de juiste profieldiepte hebben.

Tot slot rijdt uw auto optimaal wanneer hij in topconditie is, dat geldt ook voor uw banden. De profieldiepte van de band speelt daarbij een grote rol.

Laat uw banden regelmatig checken, zorg ervoor dat uw profieldiepte juist is

Hoe verslechterd de profieldiepte?

De profieldiepte verslechterd door middel van slijtage. Er zijn echter een aantal factoren die de slijtage kunnen versnellen:

  • Onjuiste bandenspanning. Doordat de druk in de band teveel of te weinig is gaat de band zich vervormen waardoor de band sneller slijt. Wilt u graag meer weten over bandenspanning? Kijk dan op onze bandenspanning pagina.
  • Onjuist balanceren. Als de wielen niet goed uitgebalanceerd zijn, kan dat trillingen veroorzaken in het stuur. Tevens kan dat een afwijkend slijtagepatroon tot gevolg hebben. Meer weten over balanceren? Neem een kijkje op onze monteren/balanceren pagina
  • Een onjuist uitgelijnd voertuig versneld de slijtage van uw banden omdat uw banden dan scheef onder de auto staan. Wilt u graag meer weten over uitlijnen van auto’s? Kijk dan op onze uitlijnen pagina.
  • Versleten schokdempers. Doormiddel van versleten schokdempers zal de auto meer gaan deinen. Hier kunnen de banden onregelmatig van gaan slijten. Meer lezen over schokdempers kan op onze schokdempers pagina
BANDENPROFIEL

Hoe wordt de profieldiepte gemeten?

Het gehele oppervlak van uw band moet voldoen aan een profieldiepte van 1,6 millimeter. Dit wordt gemeten vanuit de hoofdgroef van de band. Dat is de brede groef in het midden van de band. Een band bestaat uit vaak 3 of 4 hoofdgroeven.

Bovendien heeft iedere band een ingebouwde slijtage indicator. Die bevindt zich in de middelste hoofdgroef en wordt de TWI genoemd. Dit betekend Tread Wear Indicator. Dit is een apart stukje rubber die exact 1,6 millimeter hoog is. Uw kunt aan de zijkant van de band zien waarde TWI zitten, daar staat een driehoekje. Wanneer het profiel van uw banden gelijk zijn aan de TWI zijn de banden aan vervanging toe. Het advies is echter om banden tussen de 1,6mm en 2,5mm profieldiepte te vervangen.

Let op: in Nederland is de wet voor zomer- en winterbanden gelijk, dit geld echter niet voor ieder land.

Zorg dat uw Bandenprofiel altijd voldoet aan de minimale diepte.

Zelf de profieldiepte van uw band opmeten?

Wilt u zelf de profieldiepte van uw band opmeten? Premio Banden en Autoservice helpt u graag een beetje op weg, met de onderstaande stappen weet u dat u uw profieldiepte op de juiste manier opmeet.

  • Allereerst is het belangrijk om te controleren of de profielmeter wel werkt. Kijk voordat u gaat meten of de schaal goed is ingesteld. Controleer of de profielmeter op een vlakke ondergrond daadwerkelijk 0 aangeeft. U weet dan of de profielmeter klopt.
  • Druk de profielmeter in de hoofdgroef en meet het profiel. Doe dit echter nooit op de TWI, de slijtage indicator.
  • Lees nu de profielmeter af. Sommige profielmeters moeten in de groef gehouden worden om ze af te lezen. Druk de profielmeter op meerdere plekken en lees opnieuw af. Zo weet u de staat van de band op meerdere plekken. Vervolg het proces op meerdere hoofdgroeven. Het gemiddelde geeft vervolgens aan in welke staat de band verkeert.
  • Voldoet de waarde niet aan de minimale profieldiepte? Schaf dan zo spoedig mogelijk nieuwe banden aan. Premio Banden en Autoservice assisteert u daar graag bij.

Laat u uw banden liever controleren door een professional?
Kom dan langs bij Premio Banden en Autoservice. Ons vakkundig personeel controleert gratis de staat van uw banden. Is uw profieldiepte niet in orde of wijkt de slijtage af? Dan helpen we u graag met een oplossing vinden of bij het uitkiezen van nieuwe banden. U ontvangt van ons een uitgebreid advies en u bent verzekerd van een nette prijs/kwaliteit verhouding bij het aanschaffen van nieuwe banden.