Soorten bandenslijtage
Slijtage aan uw banden komt in verschillende vormen. De profieldiepte van het loopvlak van uw band is van groot belang voor de veiligheid van uw voertuig. Het enige deel wat zorgt voor grip op de weg is het loopvlak. De staat van de band kunt u zien aan de profieldiepte. Rijden met een versleten band verhoogt de kans op aquaplaning, een lekke band en vermindert het rijvermogen in winterse omstandigheden. Er staat ook een wettelijk limiet op de profieldiepte, bestuurders met minder profieldiepte dan dit riskeren een boete. Er zijn verschillende soorten slijtage, hieronder vind u meer informatie over de meest voorkomende bandenslijtage.
Onregelmatige bandenslijtage
Onregelmatige slijtage aan de band kan op verschillende plaatsen optreden en is vaak te wijten aan een onjuiste bandenspanning. Als de profieldiepte aan de ene kant van de band kleiner is dan aan de andere kant is er sprake van een éénzijdige of ongelijke bandenslijtage. De oorzaak hiervan zou een verkeerde uitlijning van de wielen kunnen zijn. Het is te adviseren om dit te laten controleren bij de garage.

Slijtage of beschadiging van de zijwand
Het kan zijn dat de zijwand van uw band een slijtage van verbrand rubber vertoont. Dit gebeurt als er een langere tijd met onderspanning of overbelasting doorgereden wordt. Het gevolg hiervan is dat de zijwand overmatig zal vervormen en oververhit raken. Na verloop van tijd zal de hechting tussen het rubber en de koordlagen loslaten. Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat de band leeg bereden is. Het advies is om uw band te laten vervangen.
Ook kan voorkomen dat de zijwand slijtageplekken of beschadigingen vertoont. Mogelijke oorzaak is dat er tegen of langs een stoeprand of andere obstakels is gereden of geschuurd. Mochten de koordlagen van het karkas zichtbaar zijn, dan moet de band worden afgekeurd. De zijwand van een personenautoband kan niet worden gerepareerd.
Een vervorming in de zijwand
Het kan zijn dat er een karkasbreuk in de zijwand van de band zit. Oorzaak hiervan kan zijn dat er met een scherpe hoek tegen een obstakel is gereden zoals een stoeprand. Hierdoor kunnen karkasdraden breken en dan verschijnt er een bult op de zijwand. Het advies is hierbij om de band te vervangen.
Slijtage op het loopvlak van de band
Slijtage komt ook voor in het midden van de band. Als uw banden op deze plek zijn versleten, heeft u hoogstwaarschijnlijk minder grip op de weg. Dit kan komen omdat de bandenspanning te hoog is. Laat uw bandenspanning dan even nakijken.
Slijtage op de schouders van de band
Tot slot komt slijtage op de schouders van de band regelmatig voor. De oorzaak hiervan is een te lage bandenspanning. Te adviseren is om uw onderhoudsboekje te raadplegen voor de optimale bandenspanning voor uw voertuig. Met de juiste bandenspanning, heeft u langer plezier van uw banden.

Sporingslijtage
Als uw band snel slijtage met bramen aan het loopvlak vertoont en schuin is afgesleten van binnen naar buiten of juist andersom, dan is er sprake van sporingslijtage. De oorzaak hiervan kan te veel toe- of uitspoor zijn. Als dit het geval is controleer dan de sporing en laat uw voertuig uitlijnen.
Wielvluchtslijtage
Uw band kan aan één zijde schouderslijtage vertonen, dit kan liggen aan een afwijkende wielvlucht. Controleer dan uw wielvlucht en laat uw auto uitlijnen.

Zaagtandslijtage
Het kan zijn dat u last heeft van afrolgeruis en trillingen door een zaagtandvormige slijtage op de banden. De oorzaak van deze slijtage is meestal lastig te bepalen. Er zijn verschillende factoren die meespelen zoals, het type auto, het type band en de asbelasting. Een oorzaak kan zijn, een te lage wieldruk. Hierdoor slijten de nokken in de lengterichting schuin af. Het advies hierbij is om de banden regelmatig van positie te wisselen.
Nog een oorzaak kan een verkeerde bandenspanning zijn. Breng dan de band op de juiste spanning en controleer deze regelmatig.
Ook kan het zijn dat de sporing op de achteras verkeerd is. Controleer deze en laat eventueel uw auto uitlijnen.
Tot slot kan het zijn dat de band op de niet-aangedreven as aan maar 1 kant wordt belast. Dan is het zaak dat de sporing en wiel vlucht richting nul gebracht worden. Binnen de opgegeven specificaties.
Lees hier meer over slijtage, profieldiepte en bandenspanning.